ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR

Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor gäller från 01-03-2022 Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor gäller för all försäljning av www.mobilhuset.se, nedan kallad "oss" eller "vi", till dess kunder, såvida inte annat skriftligen avtalats. Kundens anses ha accepterat dessa villkor vid köp från oss.Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor regleras av svensk lag och parterna underkastar sig de svenska domstolarnas exklusiva domsrätt.

STÖD

Om du har några frågor eller behöver hjälp när du gör en beställning, vänligen kontakta vår kundservice via email på [email protected] eller chatten på hemsidan. Vår högt kvalificerade och kundorienterade personal står alltid till din tjänst .Användaravtalet och integritetspolicyn kan komma att ändras; datumet för de senaste ändringarna kommer att visas på den här sidan, så ta en titt på avtalet ofta.

PRISER

Samtliga priser anges inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och fakturaavgifter kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Begagnade produkter

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick. Beskrivning av skick baseras på hur respektive handläggare upplever aktuell enhet, vi förbehåller oss rätten att göra en bedömning av varans skick. Repor och mindre märken räknas ej som skador utan som slitage. Vidare vill vi upplysa om att begagnade enheter kan ha reparerats/uppgraderats av oss eller tidigare ägare med komponenter som ej är original.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick, samtliga funktioner testas men kan aldrig vara 100% 

I det fall funktionstest har gjorts kontrolleras att enheten tar emot laddning, att enhetens skärm och touch fungerar, att enhetens fysiska knappar fungerar samt uppkoppling av samtal, samtalshögtalare och samtalsmikrofon.

Det kan finnas vissa osäkra funktioner som är svåra att testa dess funktionalitet. Komponenter och funktioner som inte testas och kan vara osäkra är bl.a men inte enbart: Wifi, Kamera, Batterikapacitet, Mjukvaruversion, Språkval, Enskilda applikationer, Headset, Bluetooth, GPS, Frekvensstöd, 2G funktionalitet, 3G funktionalitet, 4G funktionalitet samt generell problematik med att enhet fryser eller hänger sig.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick men vi lämnar alltid vår unika 12  månaders garanti. Vidare levereras begagnad enhet utan kartong, laddare, och bruksanvisning. Enbart handenhet samt laddningskabel ingår vid köp av begagnad vara.

Mobilhuset  kan ej garantera att True Tone fungerar i de begagnade produkter som säljs. Detta är på grund av att True Tone är omöjlig att återställa/reparera om funktionen saknades vid inköpstillfället.

PRODUKTINFORMATION

Vi förbehåller oss ansvaret för fel i information och fel i specifikationerna för någon av produkterna. Alla bilder ska ses som illustrationer.

För vissa reservdelar och tillbehör finns information på webbplatsen om vilka produkter de normalt passar ihop med. Detta är endast en rekommendation baserad på användarmanualer, storlekstabeller etc. Vi tar inget ansvar för att dessa produkter passar din produkt. Vår returpolicy gäller dock alltid om du inte är nöjd med din produkt.

Garantivillkor

Mobilhuset ger alltid en unik Mobilhuset Garanti på upp till 12 månader på gällande sortiment av telefoner. Fel som eventuellt upptäcks repareras av Mobilhuset i egen verkstad. Giltighetstid för Mobilhuset Garanti är 12 månader, räknat från inköpsdagen eller när du tagit emot varan. Garantins giltighetsområde är Sverige i dagsläget.

  • Vid ett garantiärende repareras mobilen skyndsamt och returneras till kunden.
  • Om enheten har ett svårdiagnosticerat fel ersätts mobilen med en likvärdig modell efter överenskommelse med kund
  • OBS! Innan du skickar in din mobil på service skall du göra följande
  • Radera enheten. Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inst. Om det behövs anger du lösenkoden till Apple-ID. Om du inte kan radera enheten eftersom den inte slås på eller inte svarar kan du radera den från ditt  iCloud konto
  • Se till att aktiveringslåset är av ( skärmkoden ) eller meddela oss denna
  • Ta bort simkortet och/eller eventuella fodral/skärmskydd från enheten och behåll kabel och laddare
  • Nu är enheten redo att skickas in till oss . Har du inte fått tillräcklig information kontaktar du Mobilhuset-supporten

Underhållsprocessen

Fel som upptäcks i produkten repareras. Om tillgången på reservdelar är begränsad, reservdelarna är orimligt dyra eller om det på annat sätt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersätts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vår extra snabba reparationsservice tar Mobilhuset garantireparation i genomsnitt 2−7 arbetsdagar räknat från det att telefonen inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel på grund av semestrar eller andra orsaker kan reparationen ta längre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör även produktens kvalitet, tillgången på reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas. Mobilhuset kan också komma överens om en eventuell prissänkning eller häva köpet om det är olönsamt att reparera felet eller om felet inte är stort.

Beakta att följande funktioner, delar eller åtgärder omfattas inte av Mobilhuset Garanti:

  • Batterirelaterade problem som uppstår efter 12 månader
    • Självorsakade skador, sprickor i glaset, böjd telefon, samt skador på hemknappen/skärmen/kameran/övrig funktion till följd av felaktig användning (till exempel att telefonen har blivit tappad).
    • Fel i programvara
    • Normalt slitage av batteri
    • Produkten har en fuktskada
    • Borttagning av virus eller andra skadeprogram
    • Fel som uppstår om telefonen kopplats till en ojordad kontakt
    • Kapning av ledning till strömkälla eller fysiskt öppnande av apparaten
    • Fraktskadad produkt på grund av avsändarens vårdslöshet (se alltid till att packa alltid produkten väl)
    • Borttagna serienummer eller nummer som på annat sätt gjorts oläsbara
    • Övriga indirekta eller rent ekonomiska skador som orsakats av att produkten skadats, såsom förlorade datafiler
    • Produkten har blivit servad eller reparerad av kunden eller en tredje part
    • Användaren har glömt sitt Apple ID, lösenord eller skärmkod
    • Garantin täcker enbart frakt till och från kund med transportföretag på förhand godkända av Mobilhuset. Garantin täcker inte kostnader för frakt till eller från länder som Mobilhuset inte säljer telefoner till.

Hantering av felsituationer

Kunden ska reklamera ett garantifel snarast efter att det upptäckts via e-post till adressen [email protected]

En produkt som visar sig vara defekt ska omedelbart skickas tillbaka till oss.

Kunden ansvarar för säkerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhåll. Produkten som skickas ska förpackas med omsorg. Ifall telefonen levereras och återlämnas med märkningen ”Ömtåligt”, dvs produktens hantering kräver en separat åtgärd, är Kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.

Följande ska ingå i en returnering som omfattas av garantin:

  • Orderbekräftelse skickad via e-post som fungerar som kvitto
  • Kundens kontaktuppgifter
  • Kundens egen beskrivning av felet
  • All annan tillbehör som medföljde ursprungsförpackningen.

BEKRÄFTELSE AV KÖP

  • När du har gjort ett köp skickar vi en köpbekräftelse till din e-postadress.
  • Om du vill avbryta eller ändra din beställning, vänligen kontakta oss omedelbart via vår kundtjänst, e-post [email protected]
  • När din beställning är packad och klar för leverans får du ytterligare ett e-postmeddelande med leveransinformationen. Du kan spåra sändningen med hjälp av spårningsnumret i e-postmeddelandet.
  • Avbokning av beställningar är inte möjligt efter att den har skickats. Avbokning av beställningsvaror som vi inte har i vårt lager, är inte möjligt efter det att vi har beställt dem från vår leverantör.
  • Om vi ​​inte har alla beställda produkter i vårt lager, skickar vi de produkter vi har på lager och gör automatiskt en restorder för de saknade produkterna. Du kommer att meddelas om detta via e-post. Om du vill att vi ska vänta med leveransen tills vi har alla beställda produkter, vänligen ange detta som ett meddelande i din beställning. Detta kan göras i meddelandet på sidan ”Leveransalternativ” under beställningsprocessen.
  • Alla visade leveranstider är beräknade. Kunden har inte rätt till någon ersättning varken för direkt eller indirekt skada om produkterna inte levereras i tid.

LEVERANS

Vi levererar beställningar vardagar 08.00 – 17.00. Beställningar som skickas på lördagar, söndagar och helgdagar behandlas nästa arbetsdag. Visade leveransdagar avser arbetsdagar, dvs. inte lördagar, söndagar och helgdagar.

Vår leverantör är PostNord för alla våra privatkunder inom Sveriges nationella gränser. Leveranstiden är på 1-2 dagar beroende på vikt och leveransadress.

Vissa produkter har längre leveranstider än normalt och kan visa ”2-10 dagar för leverans.” Detta gäller om en produkt finns i ett lager hos en av våra leverantörer. Ibland kan det ta ännu längre tid beroende på våra leverantörers leveransprocess, som vi inte kan kontrollera.

Vi ansvarar för transportrisken, dvs risken för att en produkt skadas eller förloras under leveransen till kunden.

SKADESTÅND

Informera oss omedelbart via vårt kundtjänstcenter om eventuella skador så att vi kan hjälpa dig att lösa problemet.

Om du upptäcker skador på paketet när du får det, ska du omedelbart meddela transportören och be dem att göra ett ersättningsanspråk.

Om du upptäcker skadan först när du öppnat paketet och skadan verkar ha orsakats under transporten, vänligen kontakta oss så kommer vi att vägleda dig i hur du gör ersättningsanspråk.

Tveka inte att kontakta vår kundtjänst på [email protected] om du behöver hjälp.

EJ UTHÄMTADE PAKET

Om du inte hämtar ditt paket eller om du inte är tillgänglig för att ta emot leveransen, och transportören returnerar paketet till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra kostnader för leverans och returfrakt.

Ej uthämtade varor kommer att debiteras med 150 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för postens expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat din beställning efter att paketet skickats från oss, måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss; returadress hittar du under rubriken ”Bytes-och returrätt”. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt. Vanligen har du som kund 7 dagar på dig att hämta ut paketet på ditt närmaste ombud.

Vid ej levererat paket krediterar vi endast produkt/produkterna men inte fraktkostnad.